اخبار كامل
بازنشر اخبار

گروه ايرنا زندگي - طبخ غذاهاي محلي ايران، يكي از بهترين گزينه‌ها براي تدارك ديدن يك مهماني‌ فوق‌العاده به شمار مي‌آيند. امروز قصد داريم دستور پخت يكي از پرطرفدارترين غذاهاي آذربايجان شرقي به نام خورش هويج را به شما آموزش دهيم، خورشتي كه قطعا شما را با طعم متفاوت خود، شگفت‌زده خواهد كرد. با مزه‌كردن اين غذا، روزي لذت‌بخش براي خود و مهمانانتان رقم بزنيد و به شهر اصيل و زيباي تبريز سفر كنيد.

خورش هويج، يكي از انواع خورش‌هاي لذيذ ايراني است كه اصالت آن به شهر تبريز برمي‌گردد. اين خورش را معمولا با نام‌هاي خورش هويج تركي و خورش هويج تبريزي نيز مي‌شناسند. خورش هويج، انتخابي ايدئال براي افرادي است كه به‌دنبال طعمي منحصربه‌فرد و متفاوت براي مهماني خود هستند. طعم خورش هويج برخلاف تصور بسياري از افراد شيرين نيست. در واقع، حضور آلو باعث مي‌شود تا اين خورش، طعمي ملس و خوشمزه داشته باشد.

خورشت هويج معمولا در شهر تبريز با زردك كه شباهت زيادي به هويج دارد، طبخ مي‌شود، اما به‌دليل در دسترس نبودن زردك در بسياري از شهرها، هويج جايگزين اين ماده غذايي در اين خورش شده است. از ديگر مواد تشكيل‌دهنده خورش هويج مي‌توان به گوشت خورشتي، پياز، آلو و زعفران اشاره كرد. اين خورش را مي‌توان با گوشت‌هاي سفيد مانند گوشت مرغ يا گوشت بوقلمون نيز طبخ كرد. در ضمن، گياه‌خواران هم مي‌توانند نسخه گياهي خورش هويج را درست كنند و از طعم آن، لذت ببرند.

طرز تهيه خورش هويج؛ غذاي ملس تبريزي

مواد لازم براي ۴ نفر

۴۰۰ گرم گوشت گوسفندي خردشده خورشتي

۴ عدد هويج درشت پوست‌كنده و خلالي خردشده (حدود ۴۰۰ گرم)

۸ عدد آلو بخارا يا آلو خورشتي (يا ۶ عدد ليمو اماني)

۱ عدد پياز درشت پوست‌كنده و نگيني خردشده

۲ تا ۳ پيمانه آب

۲ قاشق غذاخوري رب گوجه‌فرنگي

روغن سرخ‌كردني به مقدار لازم

نمك، فلفل، زردچوبه و زعفران دم‌كرده غليظ به مقدار لازم

خلال پسته و زرشك براي سرو

برنج زعفراني و سالاد شيرازي براي سرو

دستور پخت

طرز تهيه خورش هويج؛ غذاي ملس تبريزي

۱. روغن سرخ‌كردني را در يك قابلمه مناسب بريزيد و روي شعله ملايم گاز قرار دهيد تا روغن داغ شود. سپس پيازهاي خردشده را به آن اضافه كنيد و تفت دهيد. پس از اينكه پيازها مقداري نرم شدند، به آن‌ها زردچوبه اضافه كنيد و آن‌ها را هم بزنيد تا كاملا يك‌دست شوند.

۲. گوشت‌هاي خردشده را به مخلوط پياز و زردچوبه اضافه كنيد و تفت دهيد تا رنگ آن‌ها عوض شود. سپس ۲ تا ۳ پيمانه آب به قابلمه اضافه كنيد و درب آن را بگذاريد و اجازه دهيد تا گوشت كاملا بپزد.

۳. روغن سرخ‌كردني را در يك ماهيتابه مناسب بريزيد و روي شعله ملايم گاز قرار دهيد تا روغن داغ شود. سپس هويج‌هاي خلالي‌شده يك‌دست را داخل روغن بريزيد و تفت دهيد. اجازه دهيد تا هويج‌ها كمي سرخ شوند.

۴. آلوهاي خورشتي را پاك كنيد و بشوييد و پس از پخت كامل گوشت، آن‌ها را به‌همراه هويج‌هاي خلالي‌شده و رب گوجه‌فرنگي به گوشت و پياز اضافه كنيد. نمك و فلفل سياه را براي مزه‌دار كردن خورش، طبق سليقه خود به تركيب مواد اضافه كنيد.

۵. شعله گاز را كم كنيد و اجازه دهيد تا خورش هويج بپزد و كاملا جا بيفتد.

۶. در ۲۰ دقيقه آخر آماده‌شدن خورش هويج، زعفران دم‌كرده را به آن اضافه كنيد. اگر طرفدار غذاي ترش هستيد، در اين مرحله مقداري آبليموي تازه به خورش اضافه كنيد و سپس اجازه دهيد تا مقداري از آب خورش تبخير شود و خورش روغن بيندازد.

۷. خلال پسته و زرشك را در روغن تفت دهيد و كنار بگذاريد.

۸. خورش هويج را با خلال پسته و زرشك تفت داده‌شده تزيين كنيد و با برنج زعفراني خوش‌عطر و سالاد شيرازي به سر ميز بياوريد.

نكات مهم براي طبخ خورش هويج

طرز تهيه خورش هويج؛ غذاي ملس تبريزي

خورش هويج، يك غذاي كامل است و مي‌توان آن را براي ناهار يا شام سرو كرد.

اگر به زردك دسترسي داريد، بهتر است از آن به‌جاي هويج استفاده كنيد.

سعي كنيد تا هويج‌ها را به‌صورت يك‌دست خلالي كنيد. اندازه مناسب هويج خلالي براي طبخ اين خورش، كمي باريك‌تر از سيب‌زميني سرخ‌كرده است.

هويج را به‌جاي سرخ كردن، آب‌پز نكنيد زيرا دراين‌صورت، طعم خورش هويج به‌سمت شيريني مي‌رود.

ميزان زيبايي خورش شما به‌اندازه تفت‌دادن هويج‌ها بستگي دارد؛ البته هرچه بيشتر هويج‌ها را تفت دهيد، خواص آن‌ها بيشتر از بين مي‌رود.

مقدار هويج‌ها موقع سرخ شدن بايد به‌اندازه كف ماهيتابه باشد تا بتوان آن‌ها را خوب تفت داد. اگر مقدار هويج از حد كف ماهيتابه بيشتر بود، هويج‌ها را در دو مرحله تفت بدهيد. براي جلوگيري از له‌شدن هويج‌ها در هنگام پخت، مي‌توانيد يك قاشق غذاخوري آبليمو به آن‌ها اضافه كنيد.

اندازه مناسب براي خردكردن گوشت خورش هويج، اندازه گوشت خورش قيمه است.

شما مي‌توانيد خورش هويج خود را با گوشت مرغ نيز بپزيد. براي اين كار، گوشت خورشتي را از مواد لازم اين دستور تهيه حذف كنيد و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ به مواد لازم اضافه كنيد. مراحل تهيه خورش هويج با گوشت قرمز يا گوشت مرغ تفاوتي با هم ندارند.

چاشني اصيل خورش هويج تبريزي، زعفران، آبليمو تازه و آبغوره است. شما همچنين مي‌توانيد به‌جاي آبليمو يا آبغوره از يك تا ۲ قاشق غذاخوري غوره تازه استفاده كنيد.

اگر از ليمو اماني استفاده مي‌كنيد، قبل از افزودن آبليمو يا آبغوره، طعم خورش خود را بچشيد. زيرا ممكن است به خاطر اضافه كردن ليمو اماني، طعم خورش ترش شود.

اگر به غذاهاي شيرين علاقه داريد، در ۱۰ دقيقه آخر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري شكر به خورش اضافه كنيد.

به‌جاي استفاده از رب گوجه‌فرنگي مي‌توانيد از چند عدد گوجه‌فرنگي رسيده استفاده كنيد. البته استفاده از گوجه‌فرنگي، ظاهر مجلسي اين خورش را خراب مي‌كند.

در استفاده از رب گوجه‌فرنگي در خورش هويج دقت كنيد. زيرا هويج ها در خورش كمي حالت له‌شدگي به خود مي‌گيرند و خورشت بيش از اندازه طعم رب به خود مي‌گيرد.

برخي از افراد از رب انار ملس براي مزه‌دار كردن خورش استفاده مي‌كنند.

اگر طعم آلو را دوست نداريد، مي‌توانيد آن را از دستور پخت حذف كنيد.

در برخي از شهرهاي آذربايجان به تركيب مواد خورش هويج، لپه هم اضافه مي‌كنند. در اين صورت بايد لپه را جداگانه بپزيد و همراه با هويج به تركيب خورش اضافه كنيد و اجازه دهيد خورش روي شعله ملايم گاز جا بيفتد.

خورش هويج يك خورش كم‌آب و غليظ است، پس بايد كاملا جا بيفتد و آب آن كشيده شود.

براي خوش‌عطرتر كردن خورش هويج، از ادويه‌جات مختلفي مانند زيره، گرام ماسالا، فلفل سياه، زردچوبه، دارچين و فلفل قرمز استفاده كنيد.

خورش هويج را مي‌توان با سبزي خوردن و يك ليوان دوغ نيز نوش جان كرد.

اگر چربي خون داريد، بهتر است خلال كدو سبز را با پوست به خورش اضافه كنيد. كدو سبز با فيبر فراوان به كنترل چربي خون كمك مي‌كند.

فوايد خورش هويج

هويج: هويج، منبع غني بتاكاروتن يا پيش‌ساز ويتامين A است. بتاكاروتن‌ها در گروه آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي جاي مي‌گيرند و مصرف هر روزه آن‌ها مي‌تواند از ابتلا به سرطان پيشگيري كند. در ضمن، بايد بدانيد كه حضور بتاكاروتن در كنار ساير منابع پروتئيني، جذب آهن موجود در آن را نيز افزايش خواهد داد. تركيب بتاكاروتن به‌شكل ويتامين A در بدن، منجر به توليد آنتي‌بادي توسط گلبول‌هاي سفيد خون مي‌شود و به فعاليت سلول‌هاي T كمك مي‌كند و از همين روي، هويج، يك تقويت‌كننده سيستم دفاعي بدن است. پس اگر در مناطق آلوده زندگي مي‌كنيد يا مدام به عفونت‌هاي مختلف مبتلا مي‌شويد، بهتر است هويج را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد.

گوشت قرمز: گوشت قرمز به‌خصوص ماهيچه‌ گوسفندي، منبع غني آهن است و با كم‌خوني مقابله مي‌كند. كمبود آهن، باعث كم خوني، قاشقي‌شدن ناخن‌ها، بي‌اشتهايي، عدم تمركز و خستگي زودرس مي‌شود.

سفر به تبريز با طعم خورش هويج

خورش هويج با عطر و بوي بي‌نظير و رنگ و لعابي چشم‌نواز، يكي از بهترين غذاهايي است كه مي‌توانيد در رستوران‌هاي سنتي تبريز، مركز اصيل و خارق‌العاده استان آذربايجان شرقي سفارش دهيد. اين خورش با تركيب منحصربه‌فرد هويج و آلو در كنار گوشت گوسفندي پخته‌شده، شما را مدهوش خود خواهد كرد.

به گزارش وب گاه گردشگري كجارو، با طبخ خورش هويج، يك سفره خوش‌رنگ و مجلسي پهن كنيد و از طعم آن در كنار عزيزانتان لذت ببريد. خورش هويج به‌سادگي طبخ مي‌شود و هر سليقه‌اي را راضي خواهد كرد. پس درنگ نكنيد و به آشپزخانه برويد و آماده پخت اين خورش لذيذ شويد.

منبع: ايرنا

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۳۲:۰۰ ] [ علي بهرامي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی